Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

През зимата намалете киселото мляко – Юрий Ковачев

Юрий Ковачев е преподавател по аюрведично приготвяне на храната. Потърсихме го за съвет кои са най-полезните ястия за организма ни през зимата. Той се съгласи да даде няколко вкусни и полезни рецепти и да обясни защо те са предпочитани от аюрведичното хранене за студените месеци.

Юрий, кое хранене е най-полезно за зимата?

Най-добрият начин човек да не се обърка, ако няма знание в аюрведа, е да се довери на зеленчуците и плодовете, които идват с есенно-зимния сезон. Сега са излезли зелевите култури – карфиол, зеле, брюкселско зеле, броколи. Има още черни, бели репи. Всички те имат загряващ ефект за организма и са подходящи за зимно време. Тиквите също са загряващи.

От кореноплодните цвеклото има такова действие. През есента е много приятно, когато се съберат ядките – орехи, лешници, бадеми. Те също имат загряващо действие. С тази уговорка, че бадемите трябва да се небелени, за да действат загряващо. Трябва да обърнем внимание на това, че през студените месеци започваме да се храним и с по-мазни храни. Те натоварват черния дроб. Такъв продукт като тиквата подпомага работата на черния дроб. Тя е много приятна за жлъчката и черния дроб. Затова тиквата идва много намясто в този сезон, независимо дали е печена, варена или на каша. Тя трябва да се яде често.

Как да я приготвим?

Мога да ви кажа рецепта за супа с тиква и джинджифил, която е вкусна и подходяща за този сезон. Нужни са 700 г тиква, без значение каква, 300 г картофи, 1 с.л. лимонов сок, 1 скилидка чесън. Подправките са 1 и 1/ 2 ч.л. пресен джинджифил, накълцан на ситно. Може и 2 ч.л, ако искаме да има по-загряващ ефект и да действа по-благоприятно при настинка. Смиламе на прах 1 ч.л. кориандър, 10-ина зърна черен пипер, 1 дафинов лист и 1/4 ч.л. настъргано индийско орехче. Картофите се нарязват на кубчета от 2 см, а тиквата на 3 см. Слагаме 1,2 л вода, която трябва да кипне. В нея изсипваме зеленчуците и подправките без индийското орехче. Супата се вари на среден огън около 12-13 мин. Добавя се сол, вари се още 2 мин. След това се маха дафиновият лист и супата се пасира възможно най-гладко. Може да се добави още гореща вода. Тъй като имаме крем-супа и трябва да сложим сметана, за зимния вариант препоръчвам да се използва заквасена. Тя е загряваща. Може да сложим от нея 100-200 г.

Коя храна да избягваме през студените месеци?

През зимата трябва да се избягва киселото мляко. Ако се използва, трябва да е малка чаша от 150 мл айрян. Киселото мляко, особено като се яде директно, увеличава слузите и секретите. Това е предпоставка да настиваме. То и охлажда твърде силно.

Полезно: Солни компреси, които лекуват дори рак и тумори

Трябва ли да намалим салатите?

Салатите трябва да се намалят, защото също имат охлаждащо действие.

Какви салати да хапваме и по кое време на деня?

Вечер не е подходящо време за салати. Най-добре е те да се ядат на обяд. Салатите може да са от цвекло, моркови, репи. Много харесвам тази от цвекло. Слагам 3 цели глави, стига да не са много едри, в гореща вода и ги варя, докато станат 2/3 сварени. Обелвам ги и ги нарязвам на тънки пръчки. Овкусявам ги със зехтин, лимонов сок и малко копър. Който обича чесън, може да размачка малко от него, да добави лимоновия сок и зехтина и с тази смес да ги полее.

Как правиш салатата от моркови?

Предпочитам морковите настъргани на най-ситното ренде и овкусени със зехтин и лимонов сок. Може да сложа чаена лъжица студенопресовано тиквено олио.

А от ряпа?

Не ям ряпа на салата, защото силно подува корема. Сготвена с подправки е по-приемлива. Настъргва се на едро ренде и се задушава с малко вода и подправки, които действат добре на корема – кимион, кориандър, чесън, черен пипер и половин зелено люто чушле. Ряпата е готова за десет минути.

Как препоръчваш да ядем зелето?

То може да е сготвено, за да не ни охлажда. В тенджерата наливам 1-2 мм пречистено масло ги. Запържвам кимион на семена и добавям джинджифил на ситно с половин чушле на ситно. Леко ги запържвам. Добавям куркума и зелето, което трябва да е нарязано на ситно. След това го разбърквам постоянно, докато омекне. Добавям му половин чаша гореща вода, малко сол и след това на тих огън го задушавам под похлупак за 8 мин.

А оризът има ли загряващо действие?

Белият ориз има охлаждащо, а кафявият – загряващо. Би трябвало кафявият да е по-подходящ за зимата, но той е трудносмилаем и зимно време, нашият огън не е чак толкова силен. Затова е по-добре да готвим белия ориз. Той се комбинира с микс от зеленчуци, с кореноплодни, с ядки и със сушени плодове. Универсален е. Него обикновено варя.

Туршиите полезни ли са?

Полезни са, но не бива да ги приемаме като храна, а като добавка. Те са кисели, солени, люти – това подобрява храносмилателния огън. Говоря за киселото зеле.

Как да готвим карфиола?

Той е силно газообразуващ. Добре е да се задуши в малко вода с кимион, кориандър. Може да се добавят куркума, черен пипер. И накрая да се добави заквасена сметана, за да има загряващ ефект. Броколито препоръчвам да се направи на пара или да се бланшира. И към него да се добави мазнина – например зехтин с лимонов сок.

Юрий Ковачев

Източник: www.bgnow.eu

Прочетете също: Естествени антибиотици за всеки ден! Как да ги ползваме и кои са те?

Прочетете още: Петър Дънов: 15 златни правила за здравословно хранене

Facebook Коментари

Коментирайте тук :-)