fbpx

9 ползи за здравето от яденето на диня

blank

Динята е вкусен и освежаващ плод, който също е полезен за вас.

Съдържа само 46 калории на парче, но е с високо съдържание на витамин С, витамин А и много здравословни растителни съединения.

Ето и най-големите 9 ползи за здравето от яденето на диня.

  1. Помага ви да се хидратирате

Пиенето на вода е важен начин да поддържате тялото си хидратирано.

Яденето на храни с високо съдържание на вода обаче също може да помогне. Интересното е, че динята съдържа 92% вода.

Нещо повече, високото съдържание на вода е една от причините плодовете и зеленчуците да ви помагат да се чувствате сити.

Комбинацията от вода и фибри ви доставя добър обем храна без много калории.

2. Съдържа хранителни вещества и полезни растителни съединения

Що се отнася до плодовете, динята е една от най-нискокалоричните – само 46 калории на парче (154 грама). Това е по-ниско дори от плодовете с ниско съдържание на захар.

Едно парче (154 грама) диня съдържа и много други хранителни вещества, включително тези витамини и минерали:

Витамин С: 21% от референтния дневен прием (RDI)

Витамин А: 18% от RDI

Калий: 5% от RDI

Магнезий: 4% от RDI

Витамини В1, В5 и В6: 3% от RDI

Динята също е с високо съдържание на каротеноиди, включително бета-каротин и ликопен. Освен това има цитрулин, важна аминокиселина.

Ето преглед на най-важните антиоксиданти в динята:

Витамин C

Витамин С е антиоксидант, който помага да се предотврати увреждането на клетките от свободните радикали.

Каротеноиди

Каротеноидите са клас растителни съединения, които включват алфа-каротин и бета-каротин, които тялото ви превръща във витамин А.

Ликопен

Ликопенът е вид каротеноид, който не се променя във витамин А. Този мощен антиоксидант придава червен цвят на растителните храни като домати и диня и е свързан с много ползи за здравето.

Кукурбитацин Е

Кукурбитацин Е е растително съединение с антиоксидантно и противовъзпалително действие. Горчивият пъпеш, роднина на динята, съдържа още повече кукурбитацин Е.

3. Съдържа съединения, които могат да помогнат за предотвратяване на рак

Учени са изследвали ликопен и други отделни растителни съединения в динята за техните противоракови ефекти.

Въпреки че приемът на ликопен е свързан с по-нисък риск от някои видове рак, резултатите от проучването са смесени. Изглежда, че най-силната връзка до момента е между ликопен и ракови заболявания на храносмилателната система.

До момента се знае, че намалява риска от рак, чрез намаляване на инсулиноподобния растежен фактор (IGF), протеин, участващ в клетъчното делене. Високите нива на IGF са свързани с рака (3Trusted Source).

Освен това кукурбитацин Е е изследван за способността му да инхибира туморния растеж.

4. Може да подобри здравето на сърцето

Сърдечните заболявания са причината за смърт номер едно в световен мащаб.

Няколко хранителни вещества в динята имат специфични ползи за здравето на сърцето.

Проучванията показват, че ликопенът може да помогне за понижаване на холестерола и кръвното налягане. Той също така може да помогне за предотвратяване на окислително увреждане на холестерола.

Според проучвания при затлъстели, жени в постменопауза, ликопенът може също да намали сковаността и дебелината на артериалните стени.

Динята съдържа и цитрулин, аминокиселина, която може да повиши нивата на азотен оксид в организма. Азотният оксид помага на кръвоносните Ви съдове да се разширяват, което понижава кръвното налягане.

Други витамини и минерали в динята също са полезни за сърцето ви. Те включват витамини А, В6, С, магнезий и калий.

5. Може да намали възпалението и окислителния стрес

Възпалението е ключов двигател на много хронични заболявания.

Динята може да помогне за намаляване на възпалението и окислителните щети, тъй като е богата на противовъзпалителните антиоксиданти ликопен и витамин С.

Като антиоксидант, ликопенът също може да бъде от полза за здравето на мозъка. Например, това може да помогне да се забави появата и прогресирането на болестта на Алцхаймер.

blank

6. Може да помогне за предотвратяване на дегенерация на макулата

Ликопенът се намира в няколко части на окото, където помага за предпазване от окислително увреждане и възпаление.

Той може също да предотврати свързана с възрастта дегенерация на макулата (AMD). Това е често срещан очен проблем, който може да причини слепота при възрастни.

Ролята на ликопен като антиоксидант и противовъзпалително съединение може да помогне за предотвратяване на развитието и влошаването на AMD.

blank

Медитация Как да се храним и да постигнем идеалното тегло и тяло

7. Може да помогне за облекчаване на мускулната болезненост

Цитрулинът, аминокиселина в динята, може да намали мускулната болезненост. Предлага се и като добавка.

Интересното е, че сокът от диня подобрява усвояването на цитрулин.

8. Добре е за кожата и косата

Два витамина в динята – А и С – са важни за здравето на кожата и косата.

Витамин С помага на тялото ви да произвежда колаген, протеин, който поддържа кожата ви еластична, а косата ви здрава.

Витамин А също е важен за здравата кожа, тъй като помага за създаването и възстановяването на кожни клетки. Без достатъчно витамин А кожата ви може да изглежда суха и лющеща се.

Както ликопенът, така и бета-каротинът също могат да помогнат за предпазването на кожата от слънчево изгаряне.

9. Може да подобри храносмилането

Динята съдържа много вода и малко количество фибри – и двете са важни за здравословното храносмилане.

Яденето на богати на вода и богати на фибри плодове, включително диня, може да бъде много полезно за насърчаване на нормалното движение на червата.

Facebook Коментари