Ползите от накисването на ядки и семена

Ядките и семената могат да бъдат страхотна лека хранителна закуска или добавка към хранене, но подобно на зърнени и бобови култури, те също могат да съдържат вещества, които пречат на способността на организма да абсорбира хранителни вещества.

Точно както процесът на накисване, покълване или ферментация на зърната намалява съдържанието на анти-хранителни вещества и ги прави по-полезни за организма, простият процес на накисване на ядки подобрява тяхното усвояване.

Инхибитори на ензима в ядки и семена

Подобно на зърната, суровите ядки (и особено суровите семена) съдържат умерени нива на фитинова киселина и ензимни инхибитори. Фитиновата киселина е биологично необходима за растението, тъй като помага да се предпазят ядките или семената, докато не са налице подходящи условия за отглеждане.

Тези ензимни инхибитори предотвратяват преждевременното поникване на семената, но могат да причинят потенциални проблеми на хората, като се свързват с хранителни вещества в тялото и допринасят за недостиг на хранителни вещества и дразнене на храносмилателната система.

Семената и ядките съхраняват фосфора като фитинова киселина и той се превръща във фитат, когато се свърже с минерал. В организма този процес може да спре усвояването на хранителните вещества в храносмилателната система и да намали усвояемостта на тези храни.

С други думи, само защото ядките и семената се считат за добри източници на протеини и хранителни вещества, не означава, че тялото ви може да усвоява тези хранителни вещества. Всички растения съдържат фитинова киселина в някои нива, но зърнените култури, бобовите растения, ядките и семената обикновено съдържат най-високите нива.

Също така е важно да се отбележи, че фитиновата киселина може да не е напълно лоша, но дозата прави отровата. Съвременните диети с високо съдържание на преработени зърнени храни и ниско съдържание на хранителни мазнини и минерали могат да увеличат вероятността от проблеми с усвояването на хранителни вещества и да направят още по-важно намаляването на нивата на фитинова киселина в храната.

Изследванията установяват, че фииновата киселина в определени нива може да има защитен ефект в тялото и вторична роля на пратеник в клетките. Изглежда, че за да се осигури този полезен ефект, той трябва да бъде балансиран от определени мастноразтворими витамини и други хранителни вещества и човек трябва да може да ги абсорбира.

Ето защо може да бъде полезно да се намали съдържанието на фитинова киселина в семената и ядките и да се направят хранителните вещества по-достъпни и тази стъпка е особено важна за малки деца, които все още развиват ензимите за разграждане на тези храни (виждани някога несмлени храсти, зърна или семена в изпражненията на малко дете? Това се дължи отчасти на неспособността им да смилат определени протеини и хранителни вещества в тези храни).

Значението на накисването на ядки и семена

Някои фитинови киселини се неутрализират по естествен път по време на храносмилателния процес, но храни, които са особено богати на фитинова киселина, се възползват от процеса на накисване (а понякога и покълване) и дехидратиране, за да намалят допълнително съдържанието на анти-хранителни вещества.

Накисването в прост минерален разтвор (като сол) и нискотемпературното дехидратиране помага да се разгради голяма част от фитиновата киселина и да се направят хранителните вещества в ядките по-достъпни за тялото.

Въпреки че много традиционни култури предлагат напоени с естествени или покълнали семена, тази стъпка едва ли някога се предприема с широкомащабно производство, тъй като отнема време. Това е просто и евтино да се прави у дома и може значително да увеличи съдържанието на хранителни вещества в тези ядки и семена, които консумирате.

Как да накиснем ядки и семена

Има две съставки за накисване на ядки и семена: топла вода и сол.

Топлата вода ще неутрализира много от ензимните инхибитори и ще увеличи бионаличността на много хранителни вещества, особено b-витамини. Солта помага да се активират ензимите, които деактивират ензимните инхибитори, присъстващи в ядките.

Когато се накисват зърнени храни или боб, често се използва по-кисело вещество, но тъй като ядките и семената съдържат по-малко фитинова киселина от зърнените / бобовите, но повече ензимни инхибитори, солта е по-полезна.

В рамките на 7-24 часа (в зависимост от семената или ядките) много от ензимните инхибитори се разграждат. В този момент процесът на дехидратиране създава ясни текстури, за да върне ядките.

От какво имаш нужда:

– 2 чаши сурови, органични ядки или семена (по-добре е да се накисват по един вид)

– 3-4 чаши топла филтрирана вода (за покриване на ядките)

– 1 супена лъжица сол

Начин на приготвяне

1. Поставете топлата вода в средна купа или буркан. Добавете солта и оставете да се разтвори.

2. Добавете ядките или семената, като се уверите, че са напълно потопени във водата.

3. Оставете непокрити на плота или друго топло място (не в хладилника) за поне 7 часа, за предпочитане през нощта.

4. Изплакнете в гевгир и разпределете върху лист за печене или дехидратор. Печете във фурната при най-ниската температура (150 F е оптимално) или дехидратирайте, докато изсъхне напълно. Тази стъпка е важна, тъй като всяка останала влага в ядките или семената може да доведе до плесен. Времето за дехидратиране често може да бъде до 24 часа, така че дехидраторът опростява процеса, но не е необходимо.

Facebook Коментари