fbpx

35 предимства на йогата

Практикуването на йога предоставя толкова много ползи и предимства, че няма да навлизам в дълги обяснения, а направо започваме със същественото. Представям ви 35 предимства на йогата.

Предимствата, които сме събрали се основават на научни изследвания от Индия и Западния свят и обясняват как йога може както да предотврати някой болести, така и да ни помогне да се възстановим от такива.

1. Подобрява вашата гъвкавост

Подобрената гъвкавост е едно от първите и най-очевидни предимства на йога практиката. По време на първия си клас вероятно няма да можете да докоснете пръстите на краката си, но ако сте постоянни, ще забележите постепенно разхлабване и в крайна сметка ще осъществявате забележителни пози.

Вероятно също ще забележите, че болките започват да изчезват. Това не е случайно. Стегнатите ханшчета могат да напрегнат колянната става, поради неправилно подравняване на бедрото и пищялите. Стегнатите подбедрици могат да доведат до сплескване на лумбалния гръбначен стълб, което може да причини болка в гърба. А сковаността в мускулите може да причини лоша стойка.

2. Изгражда мускулната сила

Силните мускули ни защитават от състояния като артрит и болки в гърба и помагат за предотвратяване на падания при възрастни хора. А когато изграждате сила чрез йога, я балансирате с гъвкавост. Тоест ако просто ходите на фитнес и вдигате тежести, може да изградите сила за сметка на гъвкавостта.

3. Усъвършенства стойката ви

 Лошата стойка може да причини проблеми с гърба, шията и други мускули и стави. Стоейки цял ден изправени, тялото ви започва да усеща умора и може да компенсира това, чрез изравняване на нормалните вътрешни извивки във врата и долната част на гърба. Това може да причини болка и дегенеративен артрит на гръбначния стълб.

В йогата има редица упражнения, които спомагат за правилна стойка и предотвратяват различни нарушения на гръбначния стълб.

4. Предотвратява нарушения на хрущяла и ставите

Всеки път, когато практикувате йога, вие пренасяте ставите си, чрез пълния им обхват на движение. Това може да помогне за предотвратяване на дегенеративен артрит или увреждане чрез “изстискване и поемане” на области от хрущял, които обикновено не се използват. Ставните хрущяли са като гъба – те получават пресни хранителни вещества, само когато течността им се изтласка и може да се поеме нов запас. Без подходящо подхранване, пренебрегваните участъци от хрущяла могат в крайна сметка да се износят.

5. Защитава гръбнака

Спинални дискове – амортисьорите между прешлените, които могат да хернират и компресират нервите – жадуват за движение. Само така получават хранителните си вещества. Ако имате добре балансирана практика на асана с изобилие от движения назад и напред, ще съумеете да запазите дисковете си гъвкави.

blank

6. Подобрява здравето на костите

Упражненията с тежести укрепват костите и спомагат за предпазване от остеопороза. Много пози в йога изискват да вдигнете собствената си тежест.

 В непубликувано проучване, проведено в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, йога практиката увеличава костната плътност в прешлените. Способността на йога да понижава нивата на хормона на стреса кортизол може да помогне за задържането на калций в костите.

7. Увеличава кръвния поток

Упражненията за релаксация в йога, могат да помогнат на циркулацията ви, особено в ръцете и краката. Практикуването на йога също води до повече кислород към клетките ви, които в резултат на това функционират по-добре.

Обърнати пози, като стойка на глава, стойка на ръце и рамо, насърчават венозната кръв от краката и таза да тече обратно към сърцето, където може да се изпомпва към белите дробове, за да бъде прясно окислена с кислород. Това може да помогне, ако имате подуване в краката, проблеми със сърцето или бъбреците.

Освен това йогата повишава нивата на хемоглобин и червени кръвни клетки, които пренасят кислород към тъканите.

8. Изцежда лимфите и повишава имунитета

Когато свивате и разтягате мускули, движите органи наоколо и влизате и излизате от йога пози, увеличавате дренажа на лимфата (вискозна течност, богата на имунни клетки). Това помага на лимфната система да се бори с инфекции, да унищожава раковите клетки и да изхвърля токсичните отпадни продукти.

9. Увеличава сърдечната честота

Увеличаването на сърдечната честота намалява риска от сърдечен удар и може да облекчи депресия. Когато правите йога енергично или правите класове в Ащанга, тя може да увеличи сърдечната честота.

Но дори йога упражненията, които не повишават сърдечната ви честота, могат да подобрят сърдечно-съдовата кондиция. Проучвания установяват, че йога практиката увеличава издръжливостта и може да подобри максималното ви поемане на кислород по време на упражнения – всички отражения на подобрената аеробна кондиция.

Друго проучване установява, че лица, които са били обучавани само на пранаяма, могат да правят повече упражнения с по-малко кислород.

10. Понижава кръвното налягане

Ако имате високо кръвно налягане, може да се възползвате от йога практиката.

Едно проучване установява, че участници над 40 години, които практикуват йога в продължение на пет години, имат по-ниско кръвно налягане и пулс от тези, които не са го правили.

Високото кръвно налягане е една от основните причини за сърдечни проблеми като сърдечни пристъпи и инсулт. Понижаването на кръвното налягане може да помогне за намаляване на риска от тези проблеми.

11. Регулира надбъбречните жлези

Йога понижава нивата на кортизол. Обикновено надбъбречните жлези секретират кортизол в отговор на остра криза, която временно повишава имунната функция. Ако нивата на кортизола останат високи, дори след кризата, те могат да компрометират имунната система. Временните увеличения на кортизола помагат за дългосрочната памет, но хронично високите нива вредят на паметта и могат да доведат до трайни промени в мозъка. Освен това, прекомерният кортизол е свързан с голяма депресия, остеопороза, високо кръвно налягане и инсулинова резистентност.

12. Прави ви по-щастливи

Едно проучване установява, че последователната йога практика понижава нивата на депресия и води до значително повишаване на нивата на серотонин и намаляване на нивата на моноамин оксидаза (ензим, който разгражда невротрансмитерите) и кортизола. В Университета на Уисконсин, доктор Ричард Дейвидсън открива, че лявата префронтална кора показва повишена активност при медитиращите. Това откритие е свързано с по-големи нива на щастие и по-добра имунна функция.

13. Повишава здравословния начин на живот

Движете се повече, яжте по-малко – това е поговорката на много диети. Йога може да помогне и на двата фронта. Редовната практика ви кара да се движите и изгаряте калории, а духовните и емоционални измерения на вашата практика могат да ви насърчат да се справите с всички проблеми с храненето и теглото на по-дълбоко ниво. Йога може също да ви вдъхнови да станете по-съзнателен и сензитивен относно храната.

blank

14. Понижава кръвната захар

Йога понижава кръвната захар и LDL (“лошия”) холестерол и повишава HDL (“добрия”) холестерол. При хора с диабет е установено, че йога понижава кръвната захар по няколко начина: чрез понижаване нивата на адреналин, насърчаване на загубата на тегло и подобряване на чувствителността към ефектите на инсулина. Намалете нивата на кръвната си захар и намалете риска от диабетни усложнения като сърдечен удар, бъбречна недостатъчност и слепота.

15. Помага ви да се съсредоточите

Важен компонент на йога е фокусирането върху настоящето. Проучвания установяват, че редовната йога практика подобрява координацията, времето за реакция, паметта и дори IQ оценките. Хората, които практикуват Трансцендентална медитация, демонстрират способността да решават проблеми и да придобиват и припомнят по-добре информация, вероятно защото са по-малко разсеяни в мислите си.

16. Релаксира

Йога ви насърчава да се отпуснете, да забавите дъха си и да се съсредоточите върху настоящето, прехвърляйки баланса от симпатиковата нервна система към парасимпатиковата нервна система. Последното е успокояващо и възстановяващо – тя понижава дишането и сърдечния ритъм, понижава кръвното налягане и увеличава притока на кръв към червата и репродуктивните органи.

17. Подобрява баланса

Редовното практикуване на йога увеличава проприоцепцията (способността да усещате какво прави тялото ви и къде се намира) и подобрява баланса. Хората с лоша стойка или дисфункционални модели на движение обикновено имат лоша проприоцепция, която е свързана с проблеми с колената и болки в гърба.

По-добрият баланс може да означава по-малко падания. За възрастните хора това означава повече независимост.

18. Поддържа нервната система

Някои напреднали йоги могат да контролират телата си по необикновени начини, много от които са медиирани от нервната система. Учените наблюдават йоги, които биха могли да предизвикат необичайни сърдечни ритми, да генерират специфични модели на мозъчни вълни и, използвайки техниката на медитация, повишават температурата на ръцете си.

19. Освобождава напрежението в крайниците

Някои неосъзнати навици, които извършваме с крайниците си могат да доведат до хронично напрежение, мускулна умора и болезненост в китките, ръцете, раменете, шията и лицето, което може да увеличи стреса и да влоши настроението ви.

Докато практикувате йога, започвате да забелязвате къде държите напрежението: може да е в очите или мускулите на лицето и шията. Ако просто се настроите, може да успеете да освободите известно напрежение. При по-големи мускули като квадрицепсите, трапеца и задните части може да са необходими години на практика, за да се научите как да ги отпуснете.

20. Помага ви да спите по-дълбоко

Лошото качество на съня се свързва със затлъстяване, високо кръвно налягане и депресия, наред с други разстройства.

Проучванията показват, че включването на йога в рутината може да помогне за насърчаване на по-добрия сън.

В проучване от 2005 г. 69 пациенти в напреднала възраст са разделени на две групи като едните практикуват йога, а другите се лекуват редовно с билки.

Йога групата заспива по-бързо, по-дълго и се почувстват по – отпочинали сутрин от другата група.

Друго проучване разглежда ефектите на йогата върху съня при пациенти с лимфом. Резултатите показват, че йогата намалява нарушенията на съня, подобрява качеството и продължителността на съня и намалява необходимостта от лекарства за сън.

Важно е да отбележим, че йогата има значителен ефект при тревожност, депресия, хронична болка и стрес – всички те често допринасят за проблемите със съня.

21. Увеличава функционалността на вашата имунна система

Асана и пранаяма вероятно подобряват имунната функция, но засега медитацията има най-силната научна подкрепа в тази област. Изглежда, че има благоприятен ефект върху функционирането на имунната система като я засилва при необходимост (например повишаване нивата на антитела в отговор на ваксина) и понижаването му при необходимост.

22. Дава на белите дробове да дишат

Йогите са склонни да поемат по-малко вдишвания с по-голям обем, което е едновременно успокояващо и по-ефективно.

blank

Изследване от 1998 г., публикувано в The Lancet, изследва йогическа техника, известна като “пълно дишане” на хора с белодробни проблеми, поради сърдечна недостатъчност. След един месец средната им честота на дишане намалява от 13,4 вдишвания в минута до 7,6. Междувременно техният капацитет за упражнения се увеличава значително, както и насищането с кислород в кръвта им.

Йога също така насърчава дишането през носа, което филтрира въздуха, затопля го (студен, сух въздух е по-вероятно да предизвика атака на астма при чувствителни хора) и го овлажнява, премахвайки прашеца, мръсотията и други неща, които предпочитате да не влизат в белите дробове.

23. Предотвратява IBS и други храносмилателни проблеми

Язви, синдром на раздразненото черво, запек – всичко това може да се изостри от стрес. Йога, както всяко физическо натоварване, може да облекчи запека и теоретично да намали риска от рак на дебелото черво, защото придвижването на тялото улеснява по-бързия транспорт на храна и отпадни продукти през червата. И въпреки че това не е изследвано научно, йогите смятат, че усукването на позите може да е от полза за получаване на движението на отпадъци през системата.

24. Дава спокойствие

Йога потушава колебанията на ума, смятат различни практикуващи. С други думи, тя забавя психическите бримки на безсилие, съжаление, гняв и страх, които могат да причинят стрес. И тъй като стресът е замесен в толкова много здравословни проблеми – от мигрена и безсъние до лупус, екзема, високо кръвно налягане и сърдечни пристъпи – ако се научите да успокоявате ума си, вероятно ще живеете по-дълго и по-здравословно.

25. Увеличава самочувствието ви

Много от нас страдат от хронично ниско самочувствие. Ако се справите с това с отрицателен подход – приемате наркотици, преяждате, работите прекалено усилено, спите малко – може да платите цената в лошо здраве, било то физическо, психическо или духовно.

Практикувайки йога, ще разберете, че както учи философията на йога, сте проява на Божественото. Ако тренирате редовно с намерение за подобряване, а не само като заместител на клас по аеробика, можете да опознаете себе си на друго ниво. Ще изпитате чувства на благодарност, съпричастност и прошка, както и усещане, че сте част от нещо по-голямо.

26. Облекчава болка

Йога може да облекчи болката ви. Според няколко проучвания, асана, медитация или комбинация от двете намаляват болката при хора с артрит, болки в гърба, фибромиалгия, синдром на карпалния тунел и други хронични състояния.

27. Дава вътрешна сила

Йога може да ви помогне да направите промени в живота си. Всъщност това може би е най-голямата ѝ сила. Тапас, санскритската дума за „топлина“, е дисциплината, която подхранва йога и която изгражда редовната практика. Тапасът, който разработвате, може да се разшири до края на живота ви, за да преодолеете инерцията и да промените дисфункционалните навици. Може да откриете, че без да полагате особени усилия да промените нещата, започвате да се храните по-добре, да спортувате повече или  да прекратите пушенето след години неуспешни опити.

28. Помага да стоите настрана от наркотични вещества

Ако шкафчето ви за лекарства изглежда като аптека, може би е време да опитате йога. Проучвания на хора с астма, високо кръвно налягане, диабет тип II (наричан по-рано диабет при възрастни) и обсесивно-компулсивно разстройство показват, че йога практиката им помага да намалят дозата си на лекарства и понякога да ги спрат изцяло. А какви са ползите от приема на по-малко лекарства? Ще харчите по-малко пари и е по-малко вероятно да страдате от странични ефекти и да рискувате опасни лекарствени взаимодействия.

blank

29. Изгражда съзнание за трансформация

Йогата и медитацията изграждат осъзнатост. И колкото по-наясно сте, толкова по-лесно е да се освободите от разрушителни емоции като гняв. Проучванията сочат, че хроничният гняв и враждебност са толкова силно свързани със сърдечните пристъпи, колкото и тютюнопушенето, диабетът и повишеният холестерол. Изглежда, че йога намалява гнева, чрез увеличаване на чувството на състрадание и взаимосвързаност и чрез успокояване на нервната система и ума. Той също така увеличава способността ви да се отдръпнете от драмата на собствения си живот, да останете непоколебими пред лоши новини или тревожни събития.

30. Предимства в отношенията с околните

 Култивирането на емоционалната подкрепа на приятели, семейство и общност е демонстрирана многократно за подобряване на здравето и изцелението. Редовната йога практика помага да се развият дружелюбност, състрадание и по-голямо равнодушие. Наред с акцента на йогическата философия върху избягването на вреда на другите, казването на истината и приемането само на това, което ви трябва, може да подобри много от вашите взаимоотношения.

31. Държи алергии и вируси на разстояние

 Пречистващите практики са друг елемент от йога. Те включват всичко – от упражнения за бързо дишане до изработване на вътрешно почистване на червата. Jala neti, което води до нежно промиване на носните проходи със солена вода, премахва прашеца и вирусите от носа, задържа слузта да се натрупва и спомага за източване на синусите.

32. Помага да служиш на другите

Карма йога (обслужване на другите) е неразделна част от йогическата философия. И макар да не сте склонни да служите на другите, вашето здраве може да се подобри, ако го направите.

Служенето на другите може да даде смисъл на живота ви и проблемите ви може да не изглеждат толкова обезсърчаващи, когато видите с какво се занимават другите хора.

33. Насърчава самостоятелните грижи

В голяма част от конвенционалната медицина повечето пациенти са пасивни получатели на грижи. В йога е важно това, което правите за себе си. Йога ви дава инструментите, които да ви помогнат да се промените и може да започнете да се чувствате по-добре още от първия път, когато опитате да практикувате.

Може също да забележите, че колкото повече се ангажирате да практикувате йога, толкова повече ще имате полза. Практикуването води до три неща: Включвате се в собствените си грижи, откривате, че вашето участие ви дава силата да осъществите промяна, а виждането, че можете да извършите промяна, ви дава надежда. И самата надежда може да бъде лековита.

34. Подкрепя вашата съединителна тъкан

Докато четете всички начини, по които йога подобрява вашето здраве, вероятно сте забелязали много припокривания. Това е така, защото те са интензивно преплетени. Променете стойката си и ще промените начина, по който дишате. Променете дишането си и ще променете нервната си система. Това е един от най-големите уроци по йога: Всичко е свързано. Тази холистична система едновременно се включва в много механизми, които имат адитивни и дори мултипликативни ефекти. Тази синергия може би е най-важният начин от всичко, което йога лекува.

35. Използва плацебо ефекта, за да повлияе на промяната

Само вярването, че ще се подобрите, може да ви направи по-добри. За съжаление, много конвенционални учени смятат, че ако нещо работи чрез извличане на плацебо ефект, това не се отчита. Но повечето пациенти просто искат да се оправят, така че ако възпяването на мантра – както бихте направили в началото или в края на йога клас или по време на медитация,  улеснява изцелението, дори ако това е просто плацебо ефект, защо да не го направите.

blank

Facebook Коментари

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *